JANGAN BERKIRA






Assalamualaikum semua..semoga korang sihat dan sentiasa di dalam lindunganNya..

Ermm harini aku nak luah pasal apa ye. Nak cerita pasal BERKIRA.. hehe jangan ambil serius sangat walaupun aku siap letak caps lock kat situ. Santai-santai je.

Rasanya dalam life ni ada je kita akan jumpa sesetengah orang yang 'berkira' dalam apa benda pun kan. Kadang diri kita sendiri pun. Yup aku pun kadang ada juga muncul sifat 'berkira' ni dalam diri aku.

Berkira selalu orang ingat pasal wang ringgit je. Padahal banyak benda lagi kot. Contohnya kita jalan kat mana-mana ternampak sampah then kita biar je dengan alasan tak payah la kutip cleaner kan ada, lagipun orang lain yang buang kenapa kita pulak nak kena kutip kan. Huhu ni salah satu amalan 'berkira' yang tak elok diamalkan. Apa salahnya kita tolong je kutip sampah tu, korang tak suka ke tengok persekitaran bersih? Bila persekitaran bersih baru la rasa seronok je mata ni memandang kan. Efek pada kesihatan pun mesti bertambah baik kan. So, jangan nak 'berkira' sangat kalau nampak sampah tau. Kutip. Buang. Simple.

Berkira pasal kerja. Ye kadang kita tahu tu bukan kerja kita. Tapi tak rugi pun sekali sekala memudahkan kerja rakan sekerja kita. Kerja kita dah siap. Kita bantu la kawan kita yang tak siap lagi tu. Bukan la nak bagi kawan kita tu naik lemak ke apa. Macam aku cakap sekali sekala tolong tak rugi pun. In sya Allah kita mudahkan urusan orang Allah mudahkan juga urusan kita. Bila sama-sama membantu contoh dalam sesuatu bidang pekerjaan, keuntungan bidang pekerjaan tu akan meningkat siapa lagi yang akan untung kalau bukan korang jugak sebagai pekerja. Jadinya, jangan 'berkira' bab kerja.

Berkira like kat media sosial. Hahaha. Macam kelakar pun ada benda ni. Mungkin korang anggap benda biasa. Tapi kalau nampak kawan-kawan kat media sosial tu contohnya yang buat business online ke, kalau dia up apa yang dia jual kat status, kalau korang tak nak beli pun belanja lah like. Bukan kena bayar pun. Anggap la macam sedekah ke. Dulu aku pun paling 'berkira' pasal ni. Rasa macam 'ala aku like nanti kau yang untung' 'entah-entah dah kaya nanti tak ingat kawan menyombong je' huhuhu... Macam-macam bisikan syaiton yang muncul kat kepala otak ni. Tapi bila fikirkan balik kenapa la benda sekecil ini pun aku nak 'berkira'. So selagi mampu aku like jela status business online diorang tak kira la kenal ke tak. Sebab kadang orang 'berkira' jugak kalau bukan geng dia, dia tak mau like. Nak tolong tak payah tunggu jadi kawan. Jangan 'berkira' dengan sesiapa pun. Hehehe...

Berkira ilmu pengetahuan. Ampun ni pun aku pernah dulu. Aku 'berkira' tak nak share apa yang aku tahu kat orang. Ingat nak senang sendiri la. Dalam hati cakap 'aku yang usaha kenapa senang-senang nak share info kat orang'. Last2 tak ke mana pun. Tak rugi pun ilmu yang baik kita kongsi sama-sama kan. In sya Allah ada ganjaran berlipat ganda untuk kita nanti.

Banyak je lagi isu 'berkira' ni di sekeliling kita. Apa pun aku berharap sama-sama lah korang termasuk aku usaha perbaiki diri, buang sifat 'berkira' ni dalam diri kita, dalam kehidupan seharian kita. Dunia akan jadi lebih baik in sya Allah...



Ok sampai sini je luahan rasa aku kali ni. Jumpa lagi next ❤️

3 comments:

  1. waalaikumussalam. betul kan, banyak sangat isu berkira. tapi tu lah dah nama nya pun manusia. huhu

    ReplyDelete
  2. betul. setuju sangat. all in all setiap perkara ada batasnya so kite kene pandai2 tentukan la yg tu. hee

    salam kenal. ray follow sini yaa

    #75

    ReplyDelete
  3. Kalau berkira yang bermanfaat okay juga

    ReplyDelete

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. [https://faizzahamir.blogspot.com/] does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information.

Thank You.